Majanduskomisjon toetas tõuksireeglite muutmist ja autode kõnniteel peatumise keelamist
Majanduskomisjon saatis Riigikogu suurde saali esimesele lugemisele eelnõu, millega luuakse selgemad reeglid kergliikurite kasutamisele ning keelatakse mootorsõidukitel kõnniteel peatumine.
Komisjoni esimees Priit Lomp selgitas, et kõnnitee kui jagatud ruum tuleb muuta jalakäijasõbralikumaks. „Et muuta tänavad jalakäijatele ja kergliikurite kasutajatele turvalisemaks, sätestame elektritõukside parkimiseks uued reeglid ja nende juhtidele maksimaalse lubatud alkoholi piirmäära. Autojuhid peavad aga edaspidi hoidma väiksemate ratastel veerejatega ohutut külgvahet ega tohi enam kõnniteel peatuda,“ loetles esimees.
Majanduskomisjoni aseesimees Aleksei Jevgrafov märkis, et saab aru muutuste loogikast, kuid osutas, et mootorsõidukijuhile seatav nõue hoida kergliikuril liiklejaga külgvahet on raskesti kontrollitav. „Loomulikult hoiab mõistlik juht endast nõrgemaga viisakat vahet, kuid kes ja kuidas hakkab tegema järelevalvet selle üle, kas möödumisel oli see vahe on meeter või poolteist meetrit?“ küsis ta. Kliimaministeeriumi esindaja märkis vastuseks, et seda on võimalik tuvastada näiteks kaamerasalvestise olemasolu korral, kuid tegu on ka üldisema üleskutsega liikluskultuuri parandamiseks.
Eelnõu järgi tuleb elektritõukerattad edaspidi parkida paralleelselt kõnnitee ääre juurde võimalusel äärest mitte kaugemale kui 20 sentimeetrit. Teistele liiklejatele peab läbipääsualaks vabaks jääma vähemalt 1,5 meetri laiune tee osa. Kohalik omavalitsus saab õiguse piirata tõukside liikumiskiirust kohtades, kus see on vajalik, näiteks lasteaedade juures või tiheda liiklusega tänavatel. Samuti kehtestatakse kergliikurijuhile, jalgratturile ja pisimopeedijuhile maksimaalne lubatud alkoholi piirmäär, milleks on 0,5 milligrammi alkoholi veres või 0,25 milligrammi ühes liitris väljahingatavas õhus. Siiamaani tuli politseil anda kontrollimisel subjektiivne hinnang, kas tegemist on joobeseisundiga või mitte. Ohutuse tõstmiseks tuleb mootorsõidukil hoida ratturist, tõukerattast või pisimopeedijuhist möödumisel 1,5 meetri laiust külgvahet.
Muudatusi tehakse ka mootorsõidukite peatumisele kõnniteel, tulevikus tohib seda teha ainult lubava liiklusmärgi korral. Märgistatud kauba laadimise kohad peatumiseks ja parkimiseks saab korraldada kohalik omavalitsus, maa valdaja, ettevõte või näiteks korteriühistu. Parkimisrikkujate mõjutamiseks tõusevad ka peatumise ja parkimise nõuete rikkumisega seotud maksimaalsed trahvimäärad.
Istungil osales kliimaminister Kristen Michal.
Majanduskomisjon tegi ettepanekud võtta liiklusseaduse ning politsei- ja piirivalve seaduse muutmise seaduse eelnõu (429 SE) esimeseks lugemiseks Riigikogu täiskogu päevakorda 15. mail ja esimene lugemine lõpetada.
Riigikogu pressiteenistus
Maris Meiessaar
631 6353, 5558 3993
[email protected]
päringud: [email protected]