Keskkonnatasude seaduse, metsaseaduse ja tööstusheite seaduse muutmise seadus 300 SE
Muudatusettepanekute tähtaeg: 06.11.2023 / 17:15
Eelnõu andmed
Algataja: Vabariigi ValitsusAlgatatud: 27.09.2023
Juhtivkomisjon: Keskkonnakomisjon
Juhtivkomisjoni esindaja: Igor Taro
Vastutav ametnik: Elle Kaur
Eelnõu algteksti tutvustus
Eelnõuga ajakohastatakse saastetasumäärad. Uued saastetasumäärad kehtestatakse saasteainete väljutamise korral välisõhku, veekogusse, põhjavette ja pinnasesse ning ohtlike jäätmete ja põlevkivijäätmete kõrvaldamisel. Saastetasumäärad kehtestatakse 2024. kuni 2027. aasta kohta nii, et need igal aastal järk-järgult tõusevad. Saasteainete tasumäärade iga-aastase tõusu suurus lähtub saasteainete keskkonnamõjust ja ohtlikkusest ning vajadusest vähendada nende jõudmist keskkonda. Kallimad saastetasud aitavad kaasa rohepöörde elluviimisele, motiveerides ettevõtteid kasutama näiteks uuemaid tehnoloogiaid ja leevendusmeetmeid hea keskkonnaseisundi tagamiseks. Tasumäärade ette vaatav kehtestamine annab ettevõtjatele stabiilsuse ja investeerimiskindluse, mis on oluline investeerimisotsuste tegemisel. Samas aitab tasude järkjärguline muutmine kaasa sujuvamale üleminekule kõrgematele tasumääradele. Samuti muudetakse eelnõuga põlevkivi kaevandamisõiguse tasu ülemmäära. Eelnõuga lisatakse keskkonnatasude seadusesse uue tasuliigina raadamisõiguse tasu. Eesmärgiks piirata metsamaade pindala vähenemist ning rakendada printsiipi keskkonna saastaja või loodusvara kasutaja maksab. Metsamaa raadamist tuleb pikaajalisi elurikkuse ja kliimaeesmärke silmas pidades pidurdada, et vähendada maakasutussektoris süsinikuheitmeid, säilitada seotud süsiniku varu metsamaal, hoida alal metsadega seotud ökosüsteemiteenused ning suurendada asendusefekti mõju. Lisaks tõstetakse kalapüügiõiguse tasu piirmäärasid, mis vastaksid tänasele ootusele ressursi kasutamise õiglasel hinnastamisel. Praegused kalapüügitasu piirmäärad kehtivad aastast 2006, mil seadus sellisel kujul kehtestati. Teiseks eesmärgiks on läbi mõistliku tasu rakendamise vältida olukorda, kus püügivõimalusi hoitakse nö igaks juhuks, mistõttu sektorisse tulijatel ei ole võimalik püügivõimalusi saada või on sisenemisbarjäär ebamõistlikult kõrge.
Tekstid
300 SE Eelnõu menetluskäik
Otsus: Teha ettepanek võtta eelnõu täiskogu päevakorda 18.10.2023 14:00
Otsus: Määrata juhtivkomisjoni esindajaks keskkonnakomisjoni esimees Igor Taro
Otsus: Teha ettepanek esimene lugemine lõpetada
Otsus: Arutelu jäi pooleli
Lisad
StenogrammOtsus: Esimene lugemine lõpetatud
Lisad
StenogrammOtsus: Vastuvõetud
Lisad
StenogrammOtsus: Teha ettepanek võtta eelnõu täiskogu päevakorda 18.10.2023 14:00
Otsus: Määrata juhtivkomisjoni esindajaks keskkonnakomisjoni esimees Igor Taro
Otsus: Teha ettepanek esimene lugemine lõpetada
Otsus: Arutelu jäi pooleli
Lisad
StenogrammOtsus: Esimene lugemine lõpetatud
Lisad
StenogrammOtsus: Vastuvõetud
Lisad
StenogrammMuudatusettepanekud
-
Isamaa fraktsiooni muudatusettepanekud keskkonnatasude seaduse ja metsaseaduse muutmise seaduse eelnõu 300 SE kohta
Muudatusettepanek Muudatusettepanek asice -
Riigikogu liikmete A. Froschi ja K. Kingo muudatusettepanekud keskkonnatasude seaduse ja metsaseaduse muutmise seaduse eelnõu 300 SE kohta
Muudatusettepanek asice Muudatusettepanek -
Riigikogu liikmete H.-M. Helme ja E. Poolametsa muudatusettepanekud keskkonnatasude seaduse ja metsaseaduse muutmise seaduse eelnõu 300 SE kohta
Muudatusettepanek asice Muudatusettepanek -
Riigikogu liikmete Mart Helme ja H.-M. Helme muudatusettepanekud keskkonnatasude seaduse ja metsaseaduse muutmise seaduse eelnõu 300 SE kohta
Muudatusettepanek asice Muudatusettepanek
Kõik muudatusettepanekud
Arvamused
-
07.12.2023
KEKK vastuskiri Eesti Kaubandus-Tööstuskoja pöördumisele
-
04.12.2023
Eesti Kaubandus-Tööstuskoja arvamus keskkonnatasude seaduse ja metsaseaduse muutmise seaduse eelnõu 300 SE kohta
-
27.11.2023
Eelnõule 300 SE esitatud muudatusettepanekute edastamine
-
23.11.2023
Seaduseelnõude vastuvõtmise sidumine usaldusküsimusega
Kõik arvamused