Meditsiiniseadme seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seadus (pädevuse andmine Ravimiametile) 448 SE
Muudatusettepanekute tähtaeg: 25.09.2024 / 17:15
Eelnõu andmed
Algataja: Vabariigi ValitsusAlgatatud: 03.06.2024
Juhtivkomisjon: Sotsiaalkomisjon
Juhtivkomisjoni esindaja: Eero Merilind
Vastutav ametnik: Kristi Reindla
Eelnõu algteksti tutvustus
Eelnõu näeb ette viia meditsiiniseadmete valdkonnaga tegelemise pädevus Terviseametist Ravimiametisse. Meditsiiniseadmed on väga varieeruv ja suur rühm tooteid, mille kasutamine on igapäevane tervishoiuteenuse osutamisel kui ka väga paljudes kodudes. Meditsiiniseadmed on näiteks plaastrid, termomeetrid ja kiirtestid, aga ka keerukad süsteemid, mida kasutatakse tervishoiuasutustes. Samuti on meditsiiniseadmetena määratletavad mõned tarkvarad, mida kasutatakse tervishoius ja meditsiinilistest toimingutes. Kavandatud muudatuse eesmärk on valdkonda korrastada, et ülesandeid paremini täita. Praegu tegeleb meditsiiniseadmete valdkonnaga Terviseamet, mille peamine tegevusvaldkond on tervisekaitse- ja tervishoiuteenused. Ravimiameti peamine tegevusvaldkond on toodete (ravimid) ohutuse, kvaliteedi ja efektiivsuse tagamine. Kuna ravimid ja meditsiiniseadmed on mõlemad oma olemuselt ja Euroopa Liidu õiguse tähenduses tooted, on mõistlik, et nendega tegeleb sama asutus. Koos ülesannetega viiakse Ravimiametisse üle ka need ametnikud, kes seni on Terviseametis meditsiiniseadmete valdkonnaga tegelenud. Seega on tagatud ülesannete järjepidev täitmine. Lisaks antakse eelnõu kohaselt Ravimiametile õigus määratleda, milline toode on meditsiiniseade. Pädeva asutuse õigus teha otsuseid toodete meditsiiniseadmena määratlemise osas on oluline nii valdkondliku järelevalve teostamise vaates (näiteks olukorras, kus tootja on lasknud turule toote, mis vastab meditsiiniseadme definitsioonile, kuid mille osas tootja ise on võtnud eksliku seisukoha, et tegemist ei ole meditsiiniseadmega ning jätnud kohalduvad nõuded täitmata) kui ka selleks, et pädev asutus saaks anda ettevõtjatele vajaliku selguse nende toodete õigusliku staatuse osas (näiteks turule laskmisele eelnevas ehk arendamise etapis). Tervishoiuasutuste halduskoormuse vähendamiseks tunnistatakse kehtetuks kohustus esitada meditsiiniseadmete pädevale asutusele dokumente asutusesiseselt valmistatavate ja kasutatavate seadmete kohta. Sellised seadmed on kõige sagedamini laboratoorseteks analüüsideks kasutatavad vahendid (näiteks DNA analüüs asutusesiseselt välja töötatud metoodikaga), kuid võivad olla ka erinevad tarkvaralised lahendused (näiteks otsustustugi tervishoiuteenuse osutajale) ja ka muud vahendid, mida tervishoiuasutus kasutab meditsiinilisel otstarbel, kuid mida nad ei ole saanud nõuetele vastavana turult hankida. Selleks, et tagada ka nende seadmete puhul ohutus ja toimivus, tuleb tervishoiuasutustel täita ELi määrustes esitatud tingimused, sh koostada valdava osa seadmete kohta nende tootmist ning omadusi kirjeldav dokumentatsioon. Kehtiv seadus kohustab dokumentatsiooni esitama pädevale asutusele. Eelnõuga muudetakse seda kohustust nii, et tervishoiuasutus esitab pädevale asutusele selliste meditsiiniseadmete loetelu, kes küsib täiendavaid andmeid ja dokumente üksnes vajaduse korral. Samuti antakse eelnõu kohaselt Terviseametile juurdepääs tervise infosüsteemile juhul, kui amet teostab riiklikku ja haldusjärelevalvet. Ka praegu on ametil õigus andmeid töödelda, kuid seda on turvalisem teha, kui on otsejuurdepääs andmetele. Praegu saadakse andmed krüpteeritult, kuid andmekogus enda töötlus on turvalisem. Eelnõuga kavandatud muudatused mõjutavad vähesel määral meditsiiniseadmete tootjaid ja kasutajaid. Eelkõige tuleb kohaneda teise asutuse poole pöördumisega, kuid pakutav teenus jääb samaks. Meditsiiniseadmete andmekogu alusel on Eestis ligikaudu 200 meditsiiniseadmete tootjat ja 650 levitajat.
Tekstid
Algatamine | |
Esimene lugemine | |
Teine lugemine | |
Kolmas lugemine | |
Jõustamine |
448 SE Eelnõu menetluskäik
Otsus: Teha ettepanek võtta eelnõu täiskogu päevakorda 11.09.2024 14:00
Otsus: Määrata juhtivkomisjoni esindajaks Eero Merilind
Otsus: Teha ettepanek esimene lugemine lõpetada
Otsus: Esimene lugemine lõpetatud
Lisad
StenogrammOtsus: Teha ettepanek võtta eelnõu täiskogu päevakorda 23.10.2024 14:00
Otsus: Teha ettepanek teine lugemine lõpetada
Otsus: Volitada komisjoni esimeest allkirjastama teise lugemise menetlusdokumendid
Otsus: Kui teine lugemine lõpetatakse, teha ettepanek võtta eelnõu täiskogu päevakorda ja viia läbi lõpphääletus 06.11.2024 14:00
Otsus: Volitada komisjoni esimeest allkirjastama kolmanda lugemise menetlusdokumendid
Otsus: Saadetud kolmandale lugemisele
Lisad
StenogrammOtsus: Vastuvõetud
Lisad
StenogrammOtsus: Teha ettepanek võtta eelnõu täiskogu päevakorda 11.09.2024 14:00
Otsus: Määrata juhtivkomisjoni esindajaks Eero Merilind
Otsus: Teha ettepanek esimene lugemine lõpetada
Otsus: Esimene lugemine lõpetatud
Lisad
StenogrammOtsus: Teha ettepanek võtta eelnõu täiskogu päevakorda 23.10.2024 14:00
Otsus: Teha ettepanek teine lugemine lõpetada
Otsus: Volitada komisjoni esimeest allkirjastama teise lugemise menetlusdokumendid
Otsus: Kui teine lugemine lõpetatakse, teha ettepanek võtta eelnõu täiskogu päevakorda ja viia läbi lõpphääletus 06.11.2024 14:00
Otsus: Volitada komisjoni esimeest allkirjastama kolmanda lugemise menetlusdokumendid
Otsus: Saadetud kolmandale lugemisele
Lisad
StenogrammOtsus: Vastuvõetud
Lisad
StenogrammArvamused
-
09.10.2024
Eesti Proviisorapteekide Liidu arvamus meditsiiniseadme seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (pädevuse andmine Ravimiametile) eelnõu 448 SE kohta
-
08.10.2024
Eesti Laborimeditsiini Ühingu arvamus meditsiiniseadme seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu 448 SE kohta
-
03.10.2024
Tehnopoli tervisetehnoloogia kogukonna arvamus meditsiiniseadme seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu 448 SE kohta
Kõik arvamused