Riigikogu
Riigikogu
Jäta navigatsioon vahele

Riigikogu

Eelnõu andmed

Algataja: Vabariigi Valitsus
Algatatud: 27.09.2021
Juhtivkomisjon: Majanduskomisjon
Juhtivkomisjoni esindaja: Annely Akkermann
Vastutav ametnik: Kaido Rosin

Eelnõu algteksti tutvustus

Eelnõuga sätestatakse alused, millest tulenevalt rahastataks Konkurentsiameti ülesandeid ka järelevalvetasudest. Eelnõu kohaselt võetakse järelevalvetasusid reguleeritavate hindadega monopoolsetelt ettevõtetelt. Järelevalvetasu lülitatakse lõpptarbijatele osutatavate teenuste hinda. Ettevõtetele ei lisandu täiendavat halduskoormust. Tasumäärad sätestatakse seaduses ja nende üle ei saa kaubelda. Nii tagatakse ameti sõltumatus. Sarnane rahastusmudel on kasutusel Eestis Finantsinspektsiooni rahastamisel. Samuti kasutab seda enamik Euroopa riikide majandusregulaatoreid. Ameti teine tegevussuund – konkurentsijärelevalve – jääks jätkuvalt riigieelarvest rahastatavaks. Materiaalõiguslikult kehtestab eelnõuga kavandatu peamise muudatusena konkurentsiseaduses alused järelevalvetasude maksmisele. Lisaks muudetakse ühisveevärgi ja -kanalisatsiooni seadust (ÜVVKS), millest tulenevalt määratakse Konkurentsiameti kontrolli alla kõigi vee-ettevõtjate hinnaregulatsioon. Seoses eelnimetatud muudatustega muudetakse eelnõuga ka elektrituruseadust, kaugkütteseadust, lennundusseadust, maagaasiseadust, postiseadust ja sadamaseadust. Viimati nimetatud eriseadustesse lisatakse viide selle kohta, et Konkurentsiametile makstakse järelevalvetasu konkurentsiseaduses sätestatud alustel ja korras. Seletuskirjas märgitakse, et Konkurentsiamet on muuhulgas tarbija huve kaitsev ühendasutus. Esiteks on Konkurentsiamet konkurentsiasutus, kelle ülesandeks on vajadusel kohaldada meetmeid konkurentsi taastamiseks ja säilitamiseks, teiseks on ta kaheksa reguleeritud tegevusala järelevalveasutus-majandusregulaator, sh monopoolsete ettevõtete hinnareguleerija. Konkurentsiamet reguleerib elektri-, maagaasi-, ühisveevärgi ja -kanalisatsiooni, kaugkütte-, raudtee-, posti-, lennundus- ning sadamate sektorit. Regulatsiooni vajalikkus tuleneb nimetatud sektorite ettevõtjate monopoolsest seisundist turul. Sõltumatu regulaatori asutamise kohustus tuleneb Euroopa Liidu (EL) õigusaktidest. Näiteks korraldab amet EL-i ülese elektri- ja gaasituru funktsioneerimist. Tegemist on spetsiifiliste turgudega, millel on palju EL-i üleseid reegleid, mille rakendamine ei ole regulaatorita võimalik. Lisaks koordineerib amet koostöös välismaiste sõsarasutustega mitmeid EL-i üleseid taristuprojekte, nagu elektrisüsteemi sünkroniseerimine, Eesti–Soome gaasiühendus jt. Eestis valitseb olukord, kus mõlema avaliku raudtee infrastruktuuri ettevõtja AS Eesti Raudtee ja Edelaraudtee AS–i tegevuskulusid rahastatakse riigieelarvest. Kuna taolise olukorra muutumist ei ole ette näha ka tulevikus ning lisanduvjärelevalvetasu makstaks samuti riigieelarvest, ei oleks see kooskõlas põhimõttega, et teenuse eest tasuvad konkreetse teenuse tarbijad, millest rahastatakse Konkurentsiameti järelevalvetööd. Lähtuvalt eeltoodust ei kehtestata järelevalvetasu maksmise kohustust raudteesektoris tegutsevatele ettevõtjatele.

Tekstid

442 SE Eelnõu menetluskäik

27.09.2021
Algatatud
28.09.2021
Menetlusse võetud
19.10.2021
Komisjoni istung teisipäev, 19.10.2021 kell 14.00
Otsus: Teha ettepanek võtta eelnõu täiskogu päevakorda 27.10.2021 14:00
25.10.2021
Komisjoni istung esmaspäev, 25.10.2021 kell 11.10
Otsus: Määrata juhtivkomisjoni esindajaks Annely Akkermann
Otsus: Teha ettepanek esimene lugemine lõpetada
27.10.2021
Täiskogu korraline istung kolmapäev, 27.10.2021 14:00
Otsus: Esimene lugemine lõpetatud
23.11.2021
Komisjoni istung teisipäev, 23.11.2021 kell 14.00
Otsus: Teha ettepanek võtta eelnõu täiskogu päevakorda 06.12.2021 15:00
Otsus: Teha ettepanek teine lugemine lõpetada
Otsus: Kui teine lugemine lõpetatakse, teha ettepanek võtta eelnõu täiskogu päevakorda ja viia läbi lõpphääletus 08.12.2021 14:00
06.12.2021
Täiskogu korraline istung esmaspäev, 6.12.2021 15:00
Otsus: Saadetud kolmandale lugemisele
08.12.2021
Täiskogu korraline istung kolmapäev, 8.12.2021 14:00
Otsus: Vastuvõetud
Lisad
Stenogramm
08.12.2021
Saadetud Vabariigi Presidendile
20.12.2021
Välja kuulutatud
30.12.2021
Avaldatud Riigi Teatajas
27.09.2021
Algatatud
28.09.2021
Menetlusse võetud
19.10.2021
Komisjoni istung teisipäev, 19.10.2021 kell 14.00
Otsus: Teha ettepanek võtta eelnõu täiskogu päevakorda 27.10.2021 14:00
25.10.2021
Komisjoni istung esmaspäev, 25.10.2021 kell 11.10
Otsus: Määrata juhtivkomisjoni esindajaks Annely Akkermann
Otsus: Teha ettepanek esimene lugemine lõpetada
27.10.2021
Täiskogu korraline istung kolmapäev, 27.10.2021 14:00
Otsus: Esimene lugemine lõpetatud
23.11.2021
Komisjoni istung teisipäev, 23.11.2021 kell 14.00
Otsus: Teha ettepanek võtta eelnõu täiskogu päevakorda 06.12.2021 15:00
Otsus: Teha ettepanek teine lugemine lõpetada
Otsus: Kui teine lugemine lõpetatakse, teha ettepanek võtta eelnõu täiskogu päevakorda ja viia läbi lõpphääletus 08.12.2021 14:00
06.12.2021
Täiskogu korraline istung esmaspäev, 6.12.2021 15:00
Otsus: Saadetud kolmandale lugemisele
08.12.2021
Täiskogu korraline istung kolmapäev, 8.12.2021 14:00
Otsus: Vastuvõetud
Lisad
Stenogramm
08.12.2021
Saadetud Vabariigi Presidendile
20.12.2021
Välja kuulutatud
30.12.2021
Avaldatud Riigi Teatajas

Arvamused

  • 02.12.2021

    Eesti Vee-ettevõtete Liidu täiendav arvamus konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu 442 SE kohta

  • 22.11.2021

    Justiitsministeeriumi täiendav arvamus konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu 442 SE kohta

  • 15.11.2021

    Kaubandus-Tööstuskoja arvamus konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu 442 SE kohta

  • Kõik arvamused
Tagasiside
 

Prindi

Kaido Rosin

Haridus

  • Haridustase
    Kõrgharidus (magistrikraad)
  • Eriala
    Riigiteadused ( - 2009)
  • Õppeasutus
    Tallinna Ülikool

  • Haridustase
    Kõrgharidus (magistrikraadile vastav kvalifikatsioon)
  • Eriala
    Õigusteadus ( - 2003)
  • Õppeasutus
    Tartu Ülikooli Õigusinstituut