Meretöö seaduse ja meresõiduohutuse seaduse muutmise seadus 56 SE
Muudatusettepanekute tähtaeg: 22.10.2019 / 17:15
Eelnõu andmed
Algataja: Vabariigi ValitsusAlgatatud: 09.09.2019
Juhtivkomisjon: Õiguskomisjon
Juhtivkomisjoni esindaja: Heljo Pikhof
Vastutav ametnik: Linnar Liivamägi
Eelnõu algteksti tutvustus
Eelnõuga võetakse Eesti seadusesse üle kaks Euroopa Liidu vastavat direktiivi. Lisaks viiakse Eesti õigus kooskõlla Rahvusvahelise Tööorganisatsiooni (ILO) meretöö konventsiooni 2016. aastal vastuvõetud muudatustega (muudatused jõustusid Eesti suhtes 8.01.2019). Eelnõu näeb ette, et direktiivi ülevõtmisega peab reeder alla 24 meetri pikkustel kalalaevadel töötavate isikutega sõlmima meretöölepingu. Hetkel kehtib alla 24 meetri pikkustel kalalaevadel töölepingu alusel töötavatele isikutele tavapärane tööõiguse regulatsioon. Meretööleping tagab töötajatele täiendava kaitse. Näiteks peab reeder tagama korrapärase toitlustamise ja meditsiinilise abi osutamise laeval. Kalalaeva all peetakse silmas laeva, mida kasutatakse kala kaubanduslikuks püügiks. Nõude kohaldamisest on välja arvatud kalalaevad, millega püütakse kala oma tarbeks. Eesti kalalaevaregistris oli möödunud aasta lõpu seisuga 1695 alla 24 meetri pikkust kalalaeva, millest kõiki ei kasutata kala kaubanduslikuks püügiks. Eelnõu näeb ette, et direktiivi ülevõtmisega kehtestatakse finantstagatissüsteem nii laevapere liikme hülgamise kui ka laevapere liikmete tööõnnetusest ja kutsehaigestumisest põhjustatud kulude hüvitamiseks. Piisav finantstagatis peab olema kõigil reederitel, kelle laevadel peab olema meretöötunnistus (laeva kogumahutavus 500 GT või suurem). Finantstagatiseks võib olla vastutuskindlustus, pangagarantii või muu tagatis, mis võimaldab tagada hüvitise maksmise. ILO meretöö konventsiooni muudatuse kohaselt on võimalik meretöötunnistuse kehtivuse lõppemisel olemasolevat tunnistust kuni viieks kuuks pikendada. Seda juhul, kui laev on edukalt läbinud ülevaatuse meretöötunnistuse uuendamiseks, kuid laevale ei ole kohe võimalik väljastada uut tunnistust. Kehtiva õiguse kohaselt tunnistuse pikendamise võimalus puudub. Eelnõu on kavandatud jõustuma üldises korras. Eelnõu kohaselt kehtestatakse üleminekusäte, mille kohaselt alates 1. jaanuarist 2020 loetakse alla 24 meetri pikkusel kalalaeval töötavate töötajatega sõlmitud tööleping meretöölepinguks. Kehtivad töölepingud tuleb seadusega vastavusse viia 31. detsembriks 2020
Tekstid
56 SE Eelnõu menetluskäik
Otsus: Teha ettepanek võtta eelnõu täiskogu päevakorda 08.10.2019 10:00
Otsus: Määrata ettekandjaks Heljo Pikhof
Otsus: Esimene lugemine lõpetatud
Lisad
StenogrammOtsus: Teha ettepanek võtta eelnõu täiskogu päevakorda 04.12.2019 14:00
Otsus: Teha ettepanek teine lugemine lõpetada
Otsus: Teha ettepanek saata eelnõu kolmandale lugemisele, kui teine lugemine lõpetatakse, 12.12.2019 10:00
Otsus: Teha ettepanek viia läbi eelnõu lõpphääletus
Otsus: Saadetud kolmandale lugemisele
Lisad
StenogrammOtsus: Vastuvõetud
Lisad
StenogrammOtsus: Teha ettepanek võtta eelnõu täiskogu päevakorda 08.10.2019 10:00
Otsus: Määrata ettekandjaks Heljo Pikhof
Otsus: Esimene lugemine lõpetatud
Lisad
StenogrammOtsus: Teha ettepanek võtta eelnõu täiskogu päevakorda 04.12.2019 14:00
Otsus: Teha ettepanek teine lugemine lõpetada
Otsus: Teha ettepanek saata eelnõu kolmandale lugemisele, kui teine lugemine lõpetatakse, 12.12.2019 10:00
Otsus: Teha ettepanek viia läbi eelnõu lõpphääletus
Otsus: Saadetud kolmandale lugemisele
Lisad
StenogrammOtsus: Vastuvõetud
Lisad
StenogrammArvamused
-
29.10.2019
Meretöö seaduse ja meresõiduohutuse seaduse muutmise seaduse eelnõu 56 SE menetlemine Riigikogus