Infotunnis sooviti selgust Rail Balticu väljaehitamise kohta
Riigikogu infotunnis esitasid saadikud ministritele küsimusi valitsuse sõnumite, piirangute kehtimise, Rail Balticu, pendelrände, piirivalve loomise, maksude, suurte taristuinvesteeringute, eriolukorras tegutsemise ja sotsiaalse normi ning isikukaitsevahendite kohta.
Toomas Kivimägi soovis peaminister Jüri Rataselt teada valitsuse seisukohta Rail Balticu edasise käekäigu kohta.
Kivimägi viitas valitsuspartneri EKRE seisukohtadele, milles suhtutakse pessimistlikult projekti elluviimisse.
Ratase sõnul on ta Rail Balticu suur toetaja. „Seda projekti on vaja Eestile majanduslikult, ehitusperioodis ja peale ehitusperioodi. Seda projekti on Eestile vaja julgeolekualaselt, seda projekti on Eestile vaja, et meie inimesed saaksid liikuma kolme Balti riigi ja Euroopa vahel, aga saaksid liikuma ka Eesti riigi siseselt,“ põhjendas Ratas.
Peaministri seisukohalt on murekohaks Euroopa Liidu rahastuse tagamine. „Nii kaua, kui pole MFF-i, me ei tea Rail Balticu rahastamist.“ Ratas esitas retoorilise küsimuse: „Kas Eesti riik suudab üksinda ehitada Rail Balticu välja, ka Eesti osa 213 kilomeetrit? Ma arvan, et ei suuda. See tähendab seda, et me peame saama selle projekti MFF-i sisse.“ Ratas kinnitas, et selle nimel on ta seisnud, viimati rahvusvahelisel areenil täna hommikul Eesti, Läti, Leedu vahel.
Ratas selgitas, et meil on olemas mingi sisend ELi poolsest rahastusest. „See rahastus on jätkuvalt 85:15 oma põhiosas, ja selle eest me peame seisma,“ ütles Ratas. Ta lisas, et kui Eesti on jõudnud majanduslikult paremale järjele elujärjega, siis me võime öelda, et ka siin võib ju see protsent muutuda. Ratase sõnul on probleemiks rahapuudus. „Et Rail Baltic teha valmis näiteks 2026. aasta lõpuks on hetkeseisuga sealt circa 1,5–2 miljardit puudu. Selle eest tuleb seista ja võidelda.“
Ratas selgitas, et ta on Rail Balticu osas vestelnud EKRE esimehega ja küsinud, et kas neil on soov muuta koalitsioonilepet, kus on see kirjas, et me seisame Rail Balticu valmimise eest, juhul kui finantseerimine on samadel alustel. Seal on toodud välja 81 : 19 protsenti nagu see on hetkel. „Ta ütles, et neil ei ole soov muuta koalitsioonilepet. Järelikult, Eesti töötab, Eesti valitsus töötab selle nimel, et Rail Balticuga edasi minna,“ kinnitas Ratas.
Peaminister vastas veel Indrek Saare esitatud küsimusele valitsuse sõnumite, Kaja Kallase esitatud küsimusele piirangute kehtimise, Valdo Randpere esitatud küsimusele pendelrände ja Katri Raiki esitatud küsimusele piirvalve loomise kohta.
Rahandusminister Martin Helme vastas Ivari Padari esitatud küsimusele maksude ja Aivar Sõerdi esitatud küsimusele suurte taristuinvesteeringute kohta.
Riigihalduse minister Jaak Aab vastas Helmen Küti esitatud küsimusele eriolukorras tegutsemise ja sotsiaalse normi ning Urve Tiiduse esitatud küsimusele isikukaitsevahendite kohta.
Videosalvestist istungist saab hiljem vaadata Riigikogu YouTube’i kanalil.
(NB! Salvestis jõuab veebi viivitusega).
Riigikogu pressiteenistus
Gunnar Paal,
631 6351, 5190 2837
[email protected]
päringud: [email protected]