Logistika- ja transiidisektoril on oluline roll Eesti majanduses
Riigikogu majanduskomisjon ja rahanduskomisjon arutasid täna ettevõtjatega riigi võimalusi logistika- ja transiidisektori olukorra parandamiseks.
Kohtumisel leiti, et Eestit läbiv logistikaahel on kvaliteetne ja kiire, aga hind ei ole konkurentsivõimeline. Ettevõtjad tegid ettepaneku arvestada riiklike tasude määrade kehtestamisel turu taluvust.
Majanduskomisjoni esimehe Aivar Koka sõnul on poliitikute ülesanne luua logistikaettevõtetele konkurentsivõimelised tingimused võrreldes teiste ümbruskonna riikidega ning aidata kaasa läbirääkimistel naaberriikidega. „Kasvõi 10-protsendiline transiidi sektori kasv tooks väga suure majandusliku kasu riigile ja avardaks meie ekspordivõimekust laiemalt. Üks lihtne võimalus on tulevikus 10 protsenti kaubamahte tõsta, kui Eesti Energia transpordiks raudtee kaudu elektritootmiseks vajamineva mittekvaliteetse puidu elektrijaamadesse ja põlevkivi kaevandamisest tekkinud killustik transporditaks teedeehitusse üle Eesti,“ ütles Kokk.
Kohtumisel tehti ettepanek luua logistikavaldkonna nõukoda, et ministeeriumite ning Logistika ja Transiidi Assotsiatsiooni koostöös edendada sektori arengut.
„Riigimehelikkus ei seisne selles, et naabrit karta ja valmistuda sõjaks. Riigimehelikkus seisneb selles, et tunnistada oma vigu ning tõdeda, et pahatihti teiste riikide ja rahvaste, näiteks Ukraina, huvid on meie jaoks tähtsamad kui meie ettevõtete ja maameeste huvid,“ ütles rahanduskomisjoni esimees Mihhail Stalnuhhin. „Riigimehelikkus seisneb selles, et alustada puhtalt lehelt normaalsete suhete loomist idanaabriga. Sellest rääkisid ka kõik transiidivaldkonna esindajad,“ lisas Stalnuhhin.
Logistika ja Transiidi Assotsiatsioon tegi ettepaneku, et Eestis tuleks infrastruktuuri kasutustasud ning maksustamise metoodika viia kooskõlla Euroopa Liidu põhimõtetega. See tähendab, et kasutaja maksab oma kulud ja tuleb lõpetada ristsubsideerimine.
“Logistikasektor on valdavalt neist mitteolenevatel põhjustel jõudnud olukorrani, kus konkurentsivõime ja jätkusuutlikkuse tagamiseks on riigipoolne tugi vältimatu. Ennekõike tähendab see senise tariifipoliitika ülevaatamist tariifide alandamise suunas,” ütles majanduskomisjoni aseesimees Toomas Kivimägi. “Ent sama oluline on uute transiidikanalite loomine, ennekõike lõuna-põhjasuunalise koridori, sealhulgas Rail Balticu arendamine. Ka sõnumites idanaabrile võiks mõned asjad ütlemata jätta,” lisas Kivimägi.
Kohtumisel esitletud PricewaterhouseCoopers uuringu kohaselt on perioodil 2005-2015 rahvusvahelised kaubaveod kokku vähenenud ligikaudu 50 protsenti. Sadamate kaubaveod langesid sel perioodil 26 protsenti ning raudteede kaubaveod 68 protsenti.
Kohtumisel osalesid Eesti Raudtee nõukogu esimees Priit Rohumaa, Sillamäe Sadama nõukogu esimees Tiit Vähi, Tallinna Sadam juhatuse esimees Valdo Kalm, EVR Cargo AS juhatuse esimees Raul Toomsalu, VOPAK E.O.S. AS juhatuse esimees Arnout Lugtmeijer, Alexela Logistics juhatuse liige Aarto Eipre, Transiidikeskuse AS juhatuse esimees Erik Laidvee ning Logistika ja Transiidi Assotsiatsiooni juhatuse esimees Andres Valgerist.
Majanduskomisjonil on kavas arutelu jätkata väljasõiduistungil Ida-Virumaal 9. märtsil.
Riigikogu pressiteenistus
Kati Varblane
T: 631 6353, 516 9152
[email protected]
Päringud: [email protected]