Riigikogu
Jäta navigatsioon vahele

Riigikogu

Riigikogu keskkonnakomisjoni tänasel istungil olid tähelepanu keskmes AS Eesti Raudtee ja Elroni plaanid raudtee elektrifitseerimisel ja jalgratastega liikumise edendamine asjakohase infrastruktuuri arendamise kaudu.  

Keskkonnakomisjoni esimehe Yoko Alenderi sõnul on tekkinud olukord, kus me soovime soodustada jalgrataste kasutamist, kuid samal ajal puudub meil ülevaade nõudlusest, konkreetsed eesmärgid ja läbimõeldud tegutsemiskava jalgrattakasutuse soodustamiseks. 

Raudtee esindajad andsid ülevaate rongiliikluse arendamise ja jalgratastega liikumise edendamiseks. 

Komisjoni istungil kuulati ära plaanid raudtee elektrifitseerimisel ja rongipargi laiendamise kohta. Kavas on Tallinna-Aegviidu kontaktvõrgu pinge muutmine ja vajalik on realiseerida optsioon 10 rongile. Plaanis on elektrirong Tallinn-Narva, Aegviidu liin pikendada Tapani, Tartu ja Narva suundadel näha ette vähem peatusi, et tagada kiirem ühendus. Samuti saab tihendada Tallinn-Rapla-Türi-Viljandi suuna raudteeliiklust, samuti liinidel Tartu ümbruses.

Komisjoni istungil mainiti, et transpordi ja liikuvuse arengukava seab eesmärgiks rongisõidu kasvu 140 protsenti.

Raudtee esindajad näevad rongi ja ratta kombineerimise kaudu rattaparklate edasiarendamist Tallinna ümbruses, kus praegu on kaetud ligi 90 protsenti rattahoiuvõimalusega. Sageli on rattaparklad juba täna täis.

„Transpordi arengukavas on plaanid head, kuid soovitud eesmärkideni jõudmisel on probleeme,“ ütles Alender.

„Eriti teeb muret olukord Tallinnas, kus pole läbimõeldud tegevuskava. Napib rattaparklaid ja rataste hoiukohti, eriti raudteejaamade juures. Rattaentusiastide endi pakutud ettepanekud on kõrvale jäetud ja tänavad on punaseks võõbatud, kuid ei taga kuidagi ohutust. Samal ajal on tegu otsese keskkonnareostusega, kuna värv ei nakku pinnasega ja plastik voolab lihtsalt vihmadega merre ,“ ütles Alender. 

Alenderi sõnul ei lähe rohelise pealinna nime taotlemisega kokku praegune autokeskse linna kuvand. Ta viitas asjaolule, et kogu Euroopa edendab rattaliiklust, kuid Tallinnas tegeletakse jalgrattastrateegia elluviimise asemel valimiste eel potjomkinlusega, „Peame otsustavalt just Tallinnas tõhustama turvaliste jalgrattateede rajamist, ka jaamade juures rattaparklate rajamist, samuti looma linna poolt Tartu eeskujul toimiva rendirataste võrgu“ toonitas Alender. 

Keskkonnakomisjoni liige Jevgeni Ossinovski rõhutas vajadust paremini siduda rongiliiklust ja jalgratastega reisimist. „On selge, et Elron vajab täiendavaid investeeringuid rongidesse. See tähendab nii uute rongide ostmist kui ka lisavagunite hankimist,“ märkis Ossinovski. „Rongiliiklusel on suur potentsiaal parandada ühendusi ning tuua inimesed saastavalt autotranspordilt üle keskkonnasõbralikule ühistranspordile.“

Alenderi hinnangul teeb praegu muret ka jalgrataste transportimise võimaluste kitsendamine rongides.  Alender viitas asjaolule, kui seni oli Eestis rattaga rongi sisenemine tasuta, siis alates 26. juulist hakkasid ratastele eraldi piletid kehtima ka Elroni rongides. Rattapilet kehtib hooajaliselt aprillist oktoobri lõpuni kõikides Elroni rongides. „See piirab märkimisväärselt jalgrataste kasutamist, sest kergitab sõidukulu ja pole kindlust, et rattaga rongi pääseb.“ Elroni selgituste kohaselt sõltub piletihind reisi pikkusest ja on 50 protsenti tavarongi tavaklassi täispileti hinnast, minimaalselt aga 1 euro. „See, et ei saa rattakohta broneerida pidurdab kindlasti jalgrataste kasutamise võimalusi sõidul pealinna lähiümbruses ja linnade vahel,“ ütles Alender. „Liiklejaid ei tohi üksteisega vastandada, rongi ja ratta kombinatsioon on väga jätkusuutlik, meie ülesanne on tagada, et liiklejad saavad olla liitlased, sest liikuvuslahendused on süsteemselt läbimõeldud, mugavalt ja turvaliselt kasutatavad,“ toonitas Alender.  

Arutelul osalesid AS Eesti Raudtee, Elroni ja Tallinna linnavalitsuse esindajad.

Riigikogu pressiteenistus
Gunnar Paal, 631 6351, 5190 2837
gunnar.paal@riigikogu.ee
päringud:
 press@riigikogu.ee

Tagasiside