Riigikogu esimees Ene Ergma kutsus oma sõnavõtus Tartu Ülikooli korraldatud konverentsil „Talendid tuleviku teenistuses” andekaid noori avastama ja hoidma. Eriti probleemne on tema hinnangul Eesti koolihariduse humanitariseerumine.

„Mind ja mitte ainult mind teeb murelikuks olukord reaalainete alal. Eesti koolid on liialt humanitariseerunud ja isegi need noored inimesed, kes soovivad õppida kõrgkoolis tehnilisi ja reaalaineid, ei ole saanud selleks vastavaid teadmisi. Ühes Eesti kõrgkoolis inseneriõppesse vastuvõetud üliõpilaste seas on 65 protsenti neid, kellel on vähem kui pool inseneriõppe alustamiseks vajaminevaid teadmisi matemaatikas ja füüsikas,“ tõdes Ergma.
 
Riigikogu menetluses oleva uue põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse eelnõus on Ergma sõnul täiest lahti kirjutama osa, mis peaks puudutama andekaid lapsi.
 
„Mulle tundub, et praegune seaduseelnõu variant arvestab ainult õpiraskustes või puuetega laste vajadusi,“ märkis Ergma.
 
Ergma rõhutas, et  kõige tähtsam on andekas inimene ära tunda ja mitte lasta tal kaduma minna. Selles on tema sõnul esmane roll pedagoogidel. Ergma hinnangul tuleks andekuse äratundmist, andekuspedagoogikat õpetada ka ülikoolis. 
 
„Kõige tähtsam on andekas inimene ära tunda ja mitte lasta tal kaduma minna.  Ära tunda saavad ennekõike õpetajad, kellel igapäevane töö pakub küllalt palju võimalusi õpilaste teadmisi ja võimeid võrrelda ning andekaid suunata. Märkamata võib selle jätta pedagoog, kellel puudub oskus andekust ära tunda. Olen nõus nendega, kes arvavad, et ülikoolides tuleb õpetada andekuspedagoogikat, et anda teadmisi, mis lihtsustavad andekate märkamist,“ rääkis Ergma.
 
Ergma sõnul peaksid koolid tegema regiooniti andekate osas koostööd ja mitte olema konkurendid.
 
„Tahan tunnustada õpetajaid, kes on oma õpilastesse süstinud suures koguses õiget pisikut, avastanud talente ja aidanud neil areneda,“ ütles Ergma.
 
Positiivse ja rõõmustava näitena tõi Ergma esile ajalehes Oma Saar avaldatud loo Saaremaa Ühisgümnaasiumist, mille juurde luuakse ainulaadne teadus- ja huvikool.
 
Riigikogu pressitalitus
1. oktoober 2009
Tagasiside