Majanduskomisjon otsustas veeteede tasu planeeritavat tõusu leevendada
Riigikogu majanduskomisjon otsustas oma tänasel istungi viia meresõiduohutuse seaduse muutmise seaduse eelnõusse (283 SE) muudatused, mis oluliselt vähendavad veeteetasu suurust, lisavad täiendavaid soodustusi ja leevendavad tasu maksmise korda võrreldes algselt valitsuse poolt esitatud eelnõuga. Samuti otsustas komisjon lükata seaduse jõustumise poole aasta võrra edasi. Komisjon otsustas teha täiskogule ettepaneku eelnõu teine lugemine 5. detsembril täiskogus lõpetada ning panna eelnõu lõpphääletusele 12. detsembril.
„Pingutasime, et leida kompromissi riigieelarve tasakaalu ja veeteetasude vahel, mille järsk tõus mõjuks majandussektorile halvavalt. Kuigi merendussektor ei moodusta protsentuaalselt Eesti majandusest suurt osa, sõltuvad selle sektori elujõulisusest mitmed teised majandusvaldkonnad nagu turism, laevaehitus, transiit ja mitmed muud. Me peame silmas pidama, et meie ettevõtjad ei kaotaks tasude tõusu tagajärjel konkurentsivõimet,“ ütles majanduskomisjoni esimees Kaja Kallas.
Majanduskomisjoni tehtud muudatuste kohaselt vähendatakse huvireise sooritavate reisilaevade veeteetasu ühikuhinda 0,2 eurolt 0,1-le eurole, 1A jääklassiga laeva ühikuhinda 0,32 eurolt 0,3-le eurole ning veeteetasude maksimaalset suurust ühe reisi kohta tankeritel 40 tuhandelt eurolt 20 tuhandele eurole ning muudel kaubalaevadel 20 tuhandelt eurolt 15 tuhandele eurole.
Eesti sadamaid vähemalt viis korda kuus külastavate regulaarreise tegevate laevade osas viiakse sisse erisus, et veeteetasu makstakse igakuiste maksetena, mis võimaldab jaotada tasu maksmist ühtlasemalt kogu kalendriaastale. Ka võimaldatakse remonti saabunud laeva eest tasuda veeteetasu vaid 50% kehtestatud tasumääradest.
Majanduskomisjon otsustas samuti lükata seaduse jõustumine 1. jaanuarilt 2013 edasi 1. juulile 2013.
Eelnõuga kehtestatakse tuletornitasu ja navigatsioonitasu tasu asemel ühtne veeteetasu. Samuti muudetakse täielikult seni kehtinud tasude arvestamise aluseid, kuna minnakse üle ühel kogumahutavusühikul (1 GT) põhinevale tasu suurusele, millega korrutatakse laeva kogumahutavus. Lisaks kehtestatakse piirmäärad, millest suuremat veeteetasu laev maksma ei pea. Kalendriaasta jooksul mitmeid külastusi tegelevatele laevadele tehakse soodustusi.
Riigikogu pressitalitus
Ülo Mattheus, 631 6352
[email protected]
03.12.2012