Riigikogu põhiseaduskomisjoni liige Priit Toobal ütles täna Avaliku teenistuse seaduse muutmise arutelul peetud ettekandes, et kuna seadus keelab maavanematel volikogu liikmeks asuda, oleks mõistlik sedasama keeldu rakendada ka omavalitsusjuhiameti osas, et vältida maavanemate avaliku ressursi kasutamist enda promomiseks.

„Antud muudatus võimaldaks korrastada meie poliitilist süsteemi selles mõttes, et võtaks maavanematelt ära motivatsiooni kohalikel valimistel kandideerida,“ rääkis Toobal, „ja veelgi enam, kuna maavanemad on üldjuhul päris tublid häältepüüdjad, siis nii paneksime käe ette sellele olukorrale, kus maavanem korjab oma valimiskampaanias avalikku ressurssi kasutades hääled ja tema erakond saab selle võrra rohkem kohti ning võib pääseda võimule. Ja seda maavanema häältega, kes peaks omavalitsusi kontrollima.“

Toobal märkis, et seesugune olukord on Eestis juba kehtinud ning kehtib erasektoris edasi. „Valitsus põhjendas erisust sellega, et avalikus sektoris puudub konkurents, aga erasektoris on see olemas. See näitab veelkord, et valitsus ei tea, mis maal toimub. Maal on ju erasektori konkurents ammu kadunud – pole enam paljudes kohtades ettevõtteidki, on vaid ainsad maapoed, kes 50 kilomeetriste vahedega konkurentsi ei kujuta. Ainus konkurents, mis on jäänud, ongi avalikus sektoris kohalike omavalitsuste vahel, kus võisteldakse kas siis koolide ja bussiliini säilimise ja tegelikult iga kodaniku ehk maksumaksja pärast, kusjuures tihtipeale sõltub just maavanema seisukohtadest ja eelistustest, kuidas ühel või teisel omavalitsusel läheb.“

„Kogu reaalne otsustusprotsess on koondunud ministeeriumide pädevusse ning parimal juhul tegeleb maavalitsus ministeeriumides otsustatud ressursi vahendamise korraldamisega. Ja selle rahanatukese kulutavad nad ka tihtipeale endale parema valimistulemuse tegemiseks,“ ütles Priit Toobal, „tänaseks on maavanema ametikohast saanud soe koht Reformierakonna ja IRL-i liikmetele, kus ei ole vastutust ja kus saab rahulikult erakonna asjadega tegeleda.“

Riigikogulane rääkis, et oktoobrikuistel kohalikel valimistel kandideeris 15 maavanemast 12, kellest viis osutus valituks. „Kuid sellest pole lugu, sest seadus ei luba neil nagunii volikokku tööle minna. Seega on antud näited ilmselge valijatega manipuleerimine, sest erinevalt näiteks riigikogu liikmest või ministrist, kelle volikogu liikme mandaat mõneks ajaks peatatakse ning kel on võimalik volikokku naasta, pole volikokku valitud maavanemal hiljem võimalust sinna minna. Võib öelda, et ainsad tõelised pardid neil valimistel olid meie lugupeetud maavanemad.“

„Põhiprobleem on meie arvates see, et maavanemad kulutavad enda ja oma erakonna promomiseks üha enam riigi ressurssi. Kandideerivad, kuid ette on teada, et ametisse ei asu. On näha, et mingid head tavad ja kokkulepped siin ei aita – seega tuleb asja seadusega piirata,“ rääkis Riigikogu põhiseaduskomisjoni liige Priit Toobal.

Tagasiside