Lauri Laats Rail Balticu probleemidest: koalitsioon suhtub riigi raha kasutamisse kergekäeliselt
Riigikogu koalitsioonierakonnad keeldusid neljapäeval toetamast Keskerakonna fraktsiooni ettepanekut moodustada uurimiskomisjon, et uurida Rail Balticu projektiga seonduvaid asjaolusid. Keskerakonna fraktsiooni esimehe Lauri Laatsi sõnul näitab koalitsioon selle otsusega oma hoolimatut suhtumist riigi raha kasutamisse.
Lauri Laats meenutas, et Rail Balticu uurimiskomisjoni moodustamise eesmärk oli uurida projekti teostamisega seonduvaid asjaolusid. „Komisjon pidi kontrollima projekti vastavust 2017. aastal Riigikogu poolt ratifitseeritud Rail Balticu lepingule ning selgitama välja kogu projekti reaalse eelarve ja teostamise ajakava 2024. aasta seisuga. Komisjon oleks andnud ka hinnangu, kas projekti juhtimisel ja teostamisel on võimalikke riskidega arvestatud ning kas nendest on teavitatud ka Balti riikide valitsusi ja parlamente,“ selgitas Laats ning lisas, et Rail Baltic on ajakavast vähemalt viis aastat maha jäänud ja projekti elluviimise eeldatavad kulud on kasvanud rohkem kui neli korda – 5,8 miljardilt eurolt 23,8 miljardile eurole.
Laatsi sõnul on praegusel hetkel peamine probleem see, et Riigikogul ega ka avalikkusel pole projekti teostamise osas mingit selgust – see puudutab nii edasise rahastamise allikaid, tähtaegu kui ka seda, kes hakkab raudteed opereerima. „Näiteks võivad raudtee iga-aastased ülalpidamiskulud ulatuda kuni 500 miljoni euroni, kuid pole teada, kuidas neid kulusid kaetakse. See aga võib tähendada veelgi suuremat koormust maksumaksjatele. Sellises olukorras on inimestel täielik õigus teada, kuidas ja milleks nende raha kasutatakse, mistõttu on uurimiskomisjoni loomisele vastu seismine valitsuse poolt täielikult vastutustundetu. On reaalne oht, et praegune valitsus võib võtta meile üle jõu käivaid kohustusi, mille täitmisega oleme tulevikus hädas,” märkis Keskerakonna fraktsiooni esimees.
Laatsi hinnangul on Rail Balticu tuleviku osas palju segadust ning koalitsiooni kindel soovimatus selguse toomisele kaasa aidata tekitab lisaküsimusi. „Kui koalitsioon on vastu Rail Balticu uurimiskomisjoni moodustamisele, mille abil saaksime rea vastuseid paljudele olulistele küsimustele, siis kuidas saame olla kindlad, et maksumaksja raha ei lähe raisku ja projekt üldse lõpule viiakse?“ küsis Laats.
“Tuletan meelde, et Läti parlamendis moodustati vastav uurimiskomisjon erakondadeüleselt, sest asjasse tahetakse päriselt selgust saada, mitte peituda koalitsiooni-opositsiooni vastandumise taha,” lisas Lauri Laats. „Kuna Riigikogus koalitsiooni kuuluvad saadikud ei toetanud Rail Balticu uurimiskomisjoni moodustamist, siis pöördub Keskerakonna fraktsioon korruptsioonivastase erikomisjoni poole, et viimane hakkaks uurima Rail Balticuga seotud asjaolusid.”