Riigikogu
Jäta navigatsioon vahele

Riigikogu

Kultuurikomisjoni liikme Lauri Luige sõnul on kõrgharidusreformi üheks keskseks teemaks hariduse kvaliteedi kõrval tudengite jaoks kujunenud vajaduspõhised õppetoetused, sest ühegi võimeka õppija haridus ei tohiks jääda finantside taha. Seega oleks mõistlik anda õppetoetuste rahapott tudengiorganisatsiooni kätte ühes ülesande ja vastutusega seda raha õiglaselt ja vajaduspõhiselt jagada.

Luige sõnul on Üliõpilaskondade liit sel teemal palju sõna võtnud ning üles näidanud huvi ja tahet õppetoetustega tegeleda. „Täna eraldab Haridus- ja Teadusministeerium läbi riigieelarve vahendid koolidele ning iga kooli juhtkond otsustab õppetoetuste määramise ise. Kuid ikkagi ollakse rahulolematud nii jagamisprintsiipide kui rahasummade suuruse pärast. Seda osaliselt ka seetõttu, et tänased õppetoetused ei ole vajaduspõhised (olles hägune kombinatsioon õppeedukusest sõltuvast stipendiumist, elukoha kaugusest, sotsiaalsest poolest ja ühiskondlikust aktiivsusest) ning ei arvesta puhtalt tudengi sotsiaalset tausta. Toetust saavad paljud tudengid, kuid väheses mahus,’’ lausus Luik.

Valitsuskoalitsiooni kava kohaselt muutuvad õppetoetused vajaduspõhisteks, mis tähendab seda, et neid jagatakse vaid reaalselt sotsiaalset abi vajavatele tudengitele ning tänasest suuremas mahus. Eraldi seisva finantsinstrumendina tuleb võtta stipendiume, mille eesmärk on toetada tublimaid ja võimekamaid õppureid.

Luige ettepanek oleks, et tudengiesindajad võtaksid edaspidi enda hallata kogu vajaduspõhiste õppetoetuste jagamise. „EÜL on end tõestanud võimeka ja kompetentse tudengite katusorganisatsioonina ning ma ei näe ühtegi põhjust, miks Haridus- ja Teadusministeerium või koolid peaksid tudengite hingeelu paremini tundma kui tudengid ise.’’

Jäägu EÜL otsustada kõik õppetoetustesse puutuv, alates taotluse vormist, vajalikust dokumentatsioonist, suhtlusest tudengite, nende perede ja kohalike omavalitsuste sotsiaalosakondade, selgitamaks välja reaalsed sotsiaalse abi vajajad. Meie ülesandeks oleks sellele seaduse või määrusega vastav raamistik anda, mis tähendab selgeid kriteeriume ja tingimusi, millele toetust saav tudeng vastama peab.

 

Tagasiside