Riigikogu
Jäta navigatsioon vahele

Riigikogu

Keskerakonna fraktsiooni liige Jaak Aab ütles, et alkoholireklaami piirangute kehtestamise eesmärgiks on tagada laste ja noorte kaitse alkoholireklaami eest ning vähendada laste ja noorte alkoholi tarbimist.

„Reklaamiseaduse muutmise eesmärgiks on vähendada alkoholireklaami mõju tarbijale ning eriti noorte ja laste väärtushinnangutele ja hoiakutele,” ütles Aab. „Väärtushinnangute kujundamisel omab avalikkusele suunatud reklaam väga suurt mõju. Alkoholi reklaamil on võime kujutada alkoholi tarvitamist kui sotsiaalselt heakskiidetud ja soovitatavat tegevust.”

Aabi sõnul on reklaamil soodne mõju nii uute tarbijate „värbamisele” kui ka juba alkoholi tarbivate inimeste poolt manustatavate alkoholi koguste suurenemisele ja sageduse tihenemisele.

„Alkoholireklaamid esitavad alkoholi tarvitamist kui turvalist, riski- ja probleemivaba tegevust, millega kaasnevad vaid positiivsed emotsioonid,” ütles Aab. „Sellega varjavad alkoholireklaamid potentsiaalseid terviseriske ja negatiivseid tagajärgi ning ühtlasi vähendavad ennetustegevuste ja tervisekasvatuse mõju.”

Paljude Euroopa riikide uuringud näitavad, et alkoholi kuritarvitamisega on seotud kõrged kulutused tervishoiule ja sotsiaalabile. On arvutatud, et järjest suurenevate ravikuludega, haigestumise tõttu kaotatud tööpäevade ja tööealiste inimeste enneaegse surmaga seotud kahjud moodustavad 2-5 % SKP-st.

Uuringud näitavad , et Eestis on alkoholi proovinud ligi 60% 10-13-aastastest, 55% 14-15-aastastest on end juba vähemalt korra purju joonud. Regulaarseid alkoholi tarvitajaid on 14-15-aastaste hulgas 52% (korra nädalas 16% ning vähemalt korra kuus 35%) ning 16-18-aastaste hulgas 69% (kord nädalas 27%, vähemalt kord kuus 42%). Enamus lapsi ei joo end purju mitte kangest alkoholist vaid lahjadest alkohoolsetest jookidest (õlu, siider, long drink, nn alkopopsid), mida uuringute põhjal lapsed ise alkoholiks ei pea. Sõltuvuse kujunemisel aga tarvitatakse edaspidi tihti ka kangemat alkoholi.

Reklaamiseaduse muutmise seaduse eelnõu oli täna Riigikogus esimesel lugemisel, kuid lükati koalitsiooni häältega tagasi. Eelnõu eesmärgiks oli alkoholireklaami keeld televisioonis, raadios ja välireklaamina.

Tagasiside